Od trzeciej niedzieli Adwentu myśl nasza zwraca się głównie ku bliskiej pamiątce pierwszego przyjścia Chrystusa, ku Bożemu Narodzeniu. W tygodniu wspominamy dwie tajemnice radosne, które poprzedziły Boże Narodzenie. Hasłem «Pan jest blisko» rozpoczyna się od tej niedzieli codzienna modlitwa Kościoła. Ta sama prawda nadaje ton radości dzisiejszej Mszy świętej. Jak lud izraelski został wyzwolony z niewoli babilońskiej, tak my zostaniemy uwolnieni z naszych ciemności. Św. Jan Chrzciciel zapewnia, że Chrystus już stanął wpośród nas. Obecny w Eucharystii, sam przysposabia dusze na wielkie łaski nadchodzących świąt.
Msza św. - jak w każdą drugą niedzielę miesiąca - o godz. 14:30
To się działo w Betanii za Jordanem, gdzie Jan chrzcił.
( J 1, 19-28)
Dwa razy w ciągu roku kościelnego używać można szat liturgicznych w kolorze różowym - podczas trzeciej niedzieli Adwentu - Gaudete i podczas czwartej niedzieli Wielkiego Postu - Laetare. Nazwy tych niedziel pochodząc od pierwszych słów introitów, odpowiednio: Gaudete in Domino semper oraz Laetare, Ierusalem. Używanie różowych szat w czasie Adwentu i Wielkiego Postu przypomina nam o tym, że Jezus Chrystus jest naszym Królem i Najwyższym Kapłanem. Sam fakt, że te dwie radosne niedziele pojawiają się w czasie dwóch okresów nacechowanych oczekiwaniem i pokutą wskazuje na ponadczasową radość w Królestwie Niebieskim, jaką może osiągnąć człowiek, dzięki Narodzinom, Męce, Śmierci i Zmartwychwstaniu naszego Pana, Jezusa Chrystusa.
Kolor ten stoi między barwą pokuty a barwą radości - oznacza hamowaną radość. Wpisuje się w tematykę i radosny charakter niedziel Gaudete (którą potocznie nazywa się "Niedzielą radości")- Jest on symbolem radości, która nastąpi po oczekiwaniu i Laetare - Symbolizuje radość w czasie umartwienia i pokuty; chwilę wytchnienia i odpocznienia w czasie utrapień ciała. Podkreśla to, że Zbawiciel Świata jest blisko człowieka, że nigdy go nie opuszcza i w raz z nim wędruje przez życie, którego nadrzędnym celem jest uwielbienie Boga, a w konsekwencji zbawienie, czyli wieczna radość w Królestwie Niebieskim.(...)
Początków używania koloru różowego w dni niedzieli Laetare doszukuje się w tradycji procesji papieża z różą do kościoła stacyjnego św. Krzyża Jerozolimskiego, gdzie była ona przez następcę św. Piotra poświęcana (Papież do kościoła św. Krzyża Jerozolimksiego konno przybywał z Lateranu trzymając w rękach różę) - jednak pierwsza historyczna wzmianka o użyciu podczas niedzieli Laetare szat koloru różowego pochodzi z XVI wieku. Początkowo był to zwykły kwiat, dopiero z biegiem czasu przyjęła się róża wykonana ze złota (pierwsza złota róża pochodzi z 1096 roku, kiedy miała miejsce pierwsza wyprawa krzyżowa), którą później jeszcze wypełniano balsamem.
Sam obrzęd odbywał się w sposób bardzo uroczysty: stosowano szaty liturgiczne w kolorze róży, a róża była okadzana w trakcie odmawiania odpowiednich modlitw. Zwyczaj ten został przejęty z Bizancjum, a pierwszy raz wspomina o nim papież Leon IX (1049-1054) - to od jego pontyfikatu pojawił się zwyczaj poświęcania złotej róży. Otóż, gdy ufundował on w Eguisheim w Alzacji klasztor kanoniczek Świętego Krzyża zarządził, że klasztor ten raz do roku, w osiem dni przez niedzielą Laetare prześle Papieżowi złotą różę, która będzie warzyła 2 rzymskie uncje, albo złoto na jej wykonanie. Z czasem wykształcił się zwyczaj ofiarowania przez papieża złotej róży niektórym osobom i świątyniom.
źródło