- łacina jest ochroną przeciwko profanacji i niebezpieczeństwu wulgaryzacji liturgii;
- łacina jest niezwykle precyzyjnym językiem;
- łacina strzeże jasno wyrażonej doktryny katolickiej;
- łacina jest manifestacją jedności Kościoła;
- łacina jest umocnieniem całego Kościoła;
- łacina jest językiem Misterium.
- Posługiwanie się językiem łacińskim, którego używa wielka część Kościoła, jest widocznym i pięknym znakiem jedności, oraz skutecznym lekarstwem przeciw jakimkolwiek skażeniom autentycznej nauki. (Pius XII, encyklika Mediator Dei)
- 22 lutego 1962 roku papież Jan XXIII podpisał na ołtarzu św. Piotra Konstytucję Apostolską Veterum Sapientia, którą poświęcił w całości zagadnieniu języka łacińskiego w życiu Kościoła. W dokumencie papież stwierdza: Wypada, aby Kościół posługiwał się nie tylko językiem powszechnym, ale także językiem odznaczającym się przymiotem niezmienności. Gdyby bowiem prawdy Kościoła katolickiego były podawane czy to w nielicznych, czy we wielu spośród zmieniających się współczesnych języków, które by pozostałych nie przewyższały swoją powagą, to staje się jasne, że treść tych prawd nie byłaby dostępna dla wszystkich ani w sposób dość ścisły, ani dość jasny, ze względu na różnorodność tych języków. Brak bowiem byłoby jakiejś stałej i wspólnej miary, z którą możnaby porównywać znaczenie wszystkich innych języków. Przecież w rzeczy samej, język łaciński przez długi czas chronił się przed różnymi naleciałościami, które życie codzienne zwykło było wprowadzać do słownictwa. Z tego względu trzeba ten język uznać za stały i niezmienny, gdyż nowe pojęcia, których domaga się postęp, tłumaczenie i obrona nauki chrześcijańskiej, już od dawna były ustalone i ugruntowane.
- W obrzędach łacińskich zachowuje się używanie języka łacińskiego, poza wyjątkami określonymi przez prawo szczegółowe. (Konstytucja Soboru Watykańskiego II Sacrosanctum Concilium, 36 §1)
- Należy (...) dbać o to, aby wierni umieli wspólnie odmawiać lub śpiewać stałe teksty mszalne, dla nich przeznaczone, także w języku łacińskim. (Konstytucja Soboru Watykańskiego II Sacrosanctum Concilium, 54)
- Kościół katolicki posiada szczególne zobowiązania wobec łaciny, wspaniałego języka starożytnego Rzymu, i wszędzie, gdzie można, winien temu dać wyraz. (Jan Paweł II, list Dominicæ Cœnæ o tajemnicy i kulcie Eucharystii)
2 Ks. Tomasz Dawidowski FSSP, Katecheza o Mszy Świętej, Wigratzbad 2000